Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym dbanie o porządek publiczny, bezpieczeństwo obywateli oraz prowadzenie działań z zakresu ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, należą do zadań własnych gminy.
Zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego powinno być rozpatrywane nie tylko w kontekście polityki kryminalnej i podejmowania działań interwencyjnych. Obejmuje ono także zadania ograniczające przyczyny przestępczości oraz patologii społecznych. Mogą to być działania z obszaru edukacji, wychowania, ochrony zdrowia, rozwoju gospodarczego, przeciwdziałania bezrobociu, narkomanii, alkoholizmowi i przemocy w rodzinach.
Elementem oddziaływania gminy na zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego jest możliwość wydawania przez radę gminy aktów prawa miejscowego o charakterze porządkowym, które mogą przewidywać za ich naruszenie sankcję w postaci kary grzywny. Przepisy porządkowe są ustanawiane przez radę gminy w drodze uchwały.
Organy gminy mogą wpływać na działalność różnych rządowych służb i inspekcji. Rada gminy posiada uprawnienie do rozpatrywania informacji o stanie bezpieczeństwa na terenie gminy i ewentualnego wskazywania niezbędnych działań odpowiednich służb w zakresie ochrony środwowiska, bezpieczeństwa sanitarnego, bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Wójt gminy w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia społeczności lokalnej może wydawać polecenia służbom i inspekcjom w zakresie bezpieczeństwa lokalnego. Uprawnienie wójta do wydawania tych poleceń odnosi się do sytuacji związanych z powstaniem bezpośrednich zagrożeń: środowiska sanitarnego, sanitarno-weterynaryjnego, pożarowego, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Polecenia te mogą zobowiązywać do podjęcia działań zmierzających do usunięcia powstałego zagrożenia.
Wójt gminy odpowiada za prawidłowe i skuteczne wykonywanie funkcji państwa, przede wszystkim w sferze bezpieczeństwa wewnętrznego, spokoju i porządku publicznego, przestrzegania prawa, a także w stanach nadzwyczajnych, takich jak klęska żywiołowa, zaburzenia społeczne, kryzys wewnętrzny.
Współpraca ze strażą pożarną
W ramach zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, Gmina współpracuje z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Grodzisku Mazowieckim oraz Ochotniczymi Strażami Pożarnymi z terenu Gminy Baranów – Bożej Woli, Baranowa, Kask i Osin. Gmina współfinansuje działalność jednostek OSP.
Współpraca z Policją
Władze gminy współpracują z Policją (podejmują wspólne działania, udzielają wsparcia, przekazują komunikaty). Należy zwrócić uwagę na stałą współpracę z dzielnicowym obsługującym rejon gminy. Dzielnicowy to policjant, który utrzymuje bezpośredni kontakt z mieszkańcami. Diagnozuje wspólnie z mieszkańcami lokalne problemy, ustala ich przyczyny i pomagają w poszukiwaniu skutecznych sposobów ich rozwiązania.
Kontakt do dzielnicowego obsługującego teren Gminy Baranów:
asp. Sławomir Klucznik
służbowy telefon kontaktowy – 0-600-997-540
BUDYNEK U.G. JAKTORÓW
ul. Warszawska 33, 96-313 JAKTORÓW
TELEFONY: (46) 856-40-92, 856-48-04, 856-48-05
E-MAIL: policja.jaktorow@wp.pl
KOMISARIAT POLICJI W JAKTOROWIE OBSŁUGUJE GMINY: JAKTORÓW I BARANÓW.