A A A A

Aktualności

Powrót do listy

—  04 lipca 2023

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Od 1 lipca 2023 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będzie przyznawała świadczenia pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję, nawet w przypadku pobierania świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS lub innego organu rentowego.

Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, którego wzór zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej. 

Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r. 
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji oraz oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.

Decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia będzie wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa uzyskają osoby, które: 

  1. pełniły funkcji sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
  2. uzyskały odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat,
  3. nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie, w kwocie 300 złotych miesięcznie, wypłacanej do 15. dnia każdego miesiąca. Kwota ta będzie podlegała corocznej waloryzacji (od dnia 1 marca danego roku) o wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. 

Podstawa prawna: 
•    ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073),

Przeczytaj także

—  04 lipca 2025

Gminna Spółka Wodna otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Mazowsze dla Melioracji”.

Prawie 3 mln zł z programu „Mazowsze dla melioracji” samorząd województwa przekaże na konserwację i utrzymanie urządzeń melioracyjnych, wykaszanie skarp, odmulanie rowów czy remont przepustów. Gminna Spółka Wodna Baranów I otrzymała dofinansowanie w kwocie 100 000,00 zł Kompleksowa konserwacja rowu melioracyjnego oznaczonego symbolem T-17/2 w miejscowościach Basin, Murowaniec i Karolina wraz z dopływami na terenie miejscowości Basin. Środki te pozwolą na realizację ważnych prac […]

—  03 lipca 2025

Gmina Baranów podpisała umowę ze Spółką Centralny Port Komunikacyjny

Gmina Baranów, 27 czerwca 2025 r. podpisała umowę ze Spółką Centralny Port Komunikacyjny w ramach programu pomostowego, który zakłada realizację przedsięwzięć wspierających rozwój obszarów sąsiadujących z planowaną inwestycją. Na mocy zawartej umowy Gmina Baranów otrzyma 7 000 000 zł na realizacje zadań.  Zgodnie ze złożonym wnioskiem o wsparcie, zrealizujemy następujące zadania:   1. poprawimy stan bezpieczeństwa infrastruktury drogowej […]

—  02 lipca 2025

Gminny Konkurs na koncepcję pomnika na 105-lecie Szkoły w Bożej Woli

🟦 Zaprojektuj historię!
Z okazji zbliżającego się 105-lecia Szkoły Podstawowej w Bożej Woli został ogłoszony konkurs na koncepcję pomnika jubileuszowego! Jeśli masz pomysł, jak w wyjątkowy sposób upamiętnić tę rocznicę — nie zwlekaj! To szansa, by Twój projekt stał się częścią szkolnej tradycji na kolejne pokolenia.